Kjøp Av Byggevarer Hvor Kjøper Er Forbruker
Ved kjøp av byggevarer gjelder som utgangspunkt kjøpsloven. Se her (link).
I den grad det gjelder kjøp hvor oppdragsgiver er forbruker er det forbrukerkjøpsloven som kommer til anvendelse. Den har blitt endret ved utvidede rettigheter for forbruker senest ved lovendringer som trådte i kraft 1.januar 2024. Se her (link). I denne loven er forbrukerens rett til å reklamere satt til to år, men til 5 år om det mangelen gjelder et produkt egnet til å vare i mer enn to år. Slik for eksempel for varer kjøpt for installasjon byggevarer til i en bolig.
Nytt i loven fra 1. januar 2024 er det særlig to forhold som er sentralt.
Det ene er at dersom det foreligger en mangel har selgeren en ubetinget rett til utbedring eller omlevering, men bare EN gang. Før lovendringen hadde selgeren rett il utbedring to ganger. Det andre som er vesentlig er at en feil eller en mangel anses å ha foreligget allerede ved leveringen med mindre selgeren kan føre bevis for at problemet skyldes forbrukerens forhold i form av bruk eller annet i de først to årene etter at varen er overlevert. Det innebærer at selgeren må bevise at en manglende funksjonalitet skylder feil bruk. Dersom selgeren ikke kan dokumentere feil anvendelse av et produkt er selgeren ansvarlig for produktets manglende funksjon.
Kjøp Av Byggevarer Mellom Profesjonelle. NS 8409
I den grad kjøper ikke er forbruker bør kjøperen presisere at kjøpet foretas i henhold til NS 8409. Alle bestillinger som en entreprenør foretar bør være i henhold til NS 8409. Det kan for eksempel gjøres ved at det ved enhver bestilling settes inn setningen «Bestillingen skje iht. NS 8409». Det er viktig for entreprenøren fordi selgeren da vil ha reklamasjonsansvar i 5 år på samme måte som entreprenøren har overfor sin kunde. Det innebærer at entreprenøren kan viderefør reklamasjoner overfor selgeren i inntil 5 år mens entreprenøren i henhold til kjøpsloven bare kan føre en mulig reklamasjon videre til selgeren i inntil to år etter levering. For entreprenøren vil det være viktig at han kan videreføre en mulig reklamasjon mot sin selger om det er en feil ved produktet som oppstår etter mer enn to år.
Det er imidlertid verdt å merke seg at det kommer nye standarder for kjøp av byggevarer trolig med gyldighet fra 1. juli 2024 som har benevnelsen NS 8411 (generiske varer) og NS 8412 (spesialtilpassede varer).
NS 8411. Kjøp av hyllevarer uten montering
NS 8411 og NS 8412 avløser NS 8409 om kjøp av byggevarer. NS 8411 anbefales ved kjøp av standardprodukter – hyllevarer – og eventuelt i kombinasjon med enkel tilpasning. NS 8412 anbefales benyttet ved kjøp av varer som skal tilvirkes og eventuelt også monteres. Gjelder det kjøp av hyllevarer som også skal monteres er det også NS8412 som anbefales benyttet. NS 8412 kan være et alternativ for de som ellers inngår entreprisekontrakter med henvisning til NS 8417 – typisk tekniske entreprenører som ventilasjonsentreprenører, rørlegger og elektrikere. Disse to nye standardene anbefales ikke brukt for kjøp hvor kjøperen er forbruker.
Disse to standardene er i stor grad tilpasset kjøpslovens bestemmelser, men har også klare likhetstrekk med totalentreprise og særlig NS 8417. NS 8412 har blant annet regler for overtagelse, bestemmelser om innregulering m.v. som langt på vei tilsvarer reglene for totalentrepriser.
Samtidig skiller disse seg fra øvrige entreprisekontrakter i Norsk Standard ved at de operer med kjøper og selger i motsetning til byggherre og entreprenør.
Når det gjelder reklamasjoner innføres det nye begreper som «transportkontroll» og «brukskontroll» med tilhørende preklusive frister på 14 dager.
Det er også nytt at kjøper får en ubetinget rett til å fremme direktekrav mot forrige ledd ved produkter som ikke er i overensstemmelse med den produktinformasjon som finnes på produktet eller at produktets egenskaper ikke er i overensstemmelse med den markedsføring som er gitt på produktet.
Det er grunn til å tro at noen vil finne NS 8412 mer hensiktsmessig enn NS 8417 på monteringsarbeider på mindre prosjekter og prosjekter som ikke er for kompliserte.
Det er et helt nytt prinsipp at hver av partene kan kreve at det skal foretas en ikke-bindende ekspertavgjørelse der hvor det foreligger en uenighet. Det er egne prosedyrer for slike avgjørelser og kostnadene til eksperten ved slike avgjørelser skal belastes hver av partene med 50 %.
Standarden bør benyttes der hvor det selges byggevarer til et bygg fordi entreprenøren har reklamasjonsansvar i 5 år, mens de etter kjøpsloven har selger bare reklamasjonsansvar i 2 år. Det er liten grunn for at entreprenøren skal ha ansvar for feil i produktet de siste 3 årene uten å kunne videreføre dette reklamasjonsansvaret til selger eller produsent. I tillegg har kjøper rett til å fremme krav direkte mot forrige ledd/produsent om det skyldes feil på produktet (direktekrav). Det er særlig relevant hvor selger er insolvent eller konkurs.
1. Varsler og krav
Varsler krav og meldinger skal skje elektronisk til den som er utpekt til kontakt-personen eller til den generelle e-post i den grad egen kontaktperson ikke er utpek
2. Tilbud, aksept og ordrebekreftelse
Utgangspunktet er at kjøper skal – før selger gir tilbud – så presist som mulig angi bestemte krav og hva produktet skal benyttes til. Det er kjøperens ansvar at dette er tilstrekkelig presisert.
Tilbudet er bindende for selgeren i 30 dager fra det er datert om annet ikke fremgår av tilbudet.
Dersom tilbudet aksepteres uten forbehold innen fristen er endelig avtale inngått. Ytterligere formalisering er da ikke nødvendig. Se dog nedenfor om selgerens plikt til å gi ordrebekreftelse. Dersom aksepten avviker fra tilbudet anses det som et nytt tilbud som selger i så tilfelle må akseptere. Mottilbudet vil da måtte aksepteres innen 30 dager for å være bindende. Disse frister gjelder selv om det innledes forhandlinger.
Når et tilbud eller mottilbud er akseptert – eller det er blitt enighet gjennom forhandlinger – skal selger utforme en ordrebekreftelse som er i overensstemmelse med det partene har blitt enige om. Eventuelle forbehold, varens tilgjengelighet m.v. må gjentas i ordrebekreftelsen og faller bort om de ikke er gjentatt i ordrebekreftelsen.
Dersom kjøper mener at ordrebekreftelsen ikke stemmer med det partene har blitt enige om utløser det en aktivitetsplikt hos kjøper. Da må kjøper «uten ugrunnet opphold» varsle for ikke å bli bundet av ordrebekreftelsen.
Ved tvil om hva partene er blitt enige om, eller om det er motstrid mellom ulike deler av opplysninger som er gitt, skal det foretar en objektiv vurdering av hva som er avtalt. Om en objektiv vurdering ikke avklarer uenigheten skal tvilen går ut over den som har utformet dokumentet som medfører uklarhet (forfatterreglen).
Levering, leveringstid og ordrebekreftelse
I mangel av annen avtale skal levering anses å ha skjedd når byggevarene er ankommet til angitt leveringssted. Det er kjøper som har ansvaret for tilstrekkelig adkomst og det er kjøper som har ansvaret for lossing. Selger har ansvaret for å gi informasjon til kjøper om nødvendige tiltak for at byggevarene ikke skal skades ved eller etter lossing.
Byggevarene skal leveres til avtalt tid. Er leveringstid ikke angitt skal levering skje «innen rimelig tid». Dersom leveringen vil bli forsinket, plikter selger å varsle om forsinkelsen og selger kan gjøres ansvarlig for merkostnader som kunne blitt unngått om selger har varslet i tide.
Ved levering skal det også følge med monteringsanvisning, informasjon om lagring for å unngå skader og nødvendig FDV-dokumentasjon. Hertil skal kjøper informeres om annen informasjon som kjøper måtte forventes å få om produktet.
4. Fakturering
Selger har rett til å fakturere 1/3 av kjøpesummen med 14 dagers forfall ved oppstart produksjon mot at selger stiller tilsvarende sikkerhet fra bank eller annen finansinstitusjon. I praksis vil mange unngå å måtte stille bankgaranti fordi det både er kostbart og skal administreres. I mangel av bankgaranti kan selgeren først kreve betaling ved foretatt levering med mindre annen avtal er inngått.
Etter levering kan rest kjøpesum – eventuelt hele kjøpesummen – kreves betalt uten at det kan stilles krav om bankgaranti
5. Mottakskontroll og følgeseddel
Ved levering skal det fremlegges en følgeseddel som skal angi hva leveransen omfatter.
Når byggevarene er fremkommet skal det utøves «Transportkontroll» av kjøper. Ved transportkontroll skal kjøper varsle om eventuelle transportskader eller mangler ved leveringen seinest innen 14 dager fra foretatt levering. Denne reklamasjonsfristen gjelder for forhold som kunne avdekkes ved en sedvanlig kontroll.
Tilsvarende plikter kjøper å foreta en «Brukskontroll» når byggevarene skal tas i bruk. Her må også kjøpere reklamere seinest innen 14 dager for at en ellers berettiget reklamasjon skal kunne gå tapt.
Fristen til å reklamere på transportkontroll og brukskontroll er absolutt. Det innebærer at en reklamasjon fremmet seinere enn etter 14 dager kan kreves avvist som for seint fremkommet selv om det er få dager for seint (prekludert).
6. Erstatning ved forsinkelse. Ansvarsbegrensning
Kjøper kan kreve erstatning ved forsinkelse med mindre selger kan godtgjøre at forsinkelsen skyldes forhold som er utenfor selgeren kontroll. Forsinkelse skyldes importforbud, brann hos produsenten eller annet som ikke selgeren kan ha kontroll på er imidlertid ikke selgers ansvar.
Dersom det foreligger en forsinkelse som ikke er utenfor selgers kontroll kan kjøper kreve erstatning for det tap forsinkelsen medfører. Det er imidlertid bare direkte tap som kan kreves dekket. Det kan være dagmulkt eller erstatning kjøperen selv blir utsatt for som følge av den forsinkede levering. Indirekte tap for eksempel omsetningstap kan kjøper som utgangspunkt ikke kreves erstatning for. Skal kjøper kunne kreve erstatning for følgetap må kjøper påvise at forsinkelsen skyldes uaktsomhet fra selger. Det gjelder forhold der selgeren kan klandres for at det ble forsinket.
Under enhver omstendighet er imidlertid erstatningen begrenset til kjøpesummen for den delen av kjøpet som er forsinket.
Det kan også avtales dagmulkt i stedet for erstatning. Avtales det dagmulkt må det også fremgå dagmulktens størrelse, løpetiden for dagmulkten og begrensninger i den samlede dagmulkten.
7. Mangler
En mangel foreligger om byggevarene ikke oppfyller avtalte krav, kvalitet, egenskaper eller funksjoner som følger av avtalen. Tilsvarende om byggevarene ikke er i overensstemmelse med den markedsføring som er gjort av selger eller selgers tidligere salgsledd. Et mangelskrav kan også gjøres gjeldende direkte overfor selgerens tidligere salgsledd.
Kvaliteten skal være av alminnelig god kvalitet om annet ikke er avtalt og tilfredsstiller de krav som følger av det slike byggevarer vanligvis benyttes til. Dersom byggevarene skal benyttes til særlige formål har kjøper ansvaret for at disse spesielle formål er tilstrekkelig presisert overfor selger.
Varene skal leveres med nødvendig produktbeskrivelse, monteringsanvisning og nødvendig FDV-dokumentasjon. Det kan også anses som en mangel om selgeren ikke har overholdt sin opplysningsplikt for forhold ved produktet som kjøper måtte regne med å få.
8. Reklamasjon
Ved levering skal det foretas mottakskontroll (korrekt produkt, korrekt mengde, transportskade m.m.) og ved oppstart montering skal det foretas brukskontroll (produktet pakkes ut for å bli benyttet på prosjektet). I begge tilfeller er det et absolutt krav at forhold kjøperen visste om eller måtte vite om blir reklamert overfor kjøper innen 14 dager. En reklamasjon på slike forhold som fremsettes seinere kan kreves avvist med den begrunnelse at reklamasjonen er for seint fremsatt.
Fra leveringsdato løper det er reklamasjonsfrist på 5 år (absolutt reklamasjonsfrist). Fem år fra levering anses således som det ordinære ytterpunkt for hvor lenge kjøper kan reklamere overfor selger.
I tillegg er det et krav at en reklamasjon fremmes «innen rimelig tid» fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget (relativ reklamasjonsfrist).
For at kjøper skal kunne ha sin reklamasjon i behold, må begge deler være oppfylt. Det kan tas som et utgangspunkt at kjøper ikke kan vente mer enn to måneder fra kjøper kunne ha reklamert til selger for at reklamasjonen ikke kan kreves avvist som for seint fremsatt. Selgeren må imidlertid ikke gå inn i en uforbeholden realitetsdrøftelse på en mangel som er reklamert for seint uten å ta forbehold om å kreve reklamasjonen avvist. En realitetsdrøftelse uten forbehold kan i seg selv anses som en godkjennelse av at mangelen er reklamert i tide.
I tillegg kan en reklamasjon gå tapt fordi den er foreldet. Dersom en mangel kommer til syne mer enn to år etter overtagelse må kjøper ta ut forliksklage innen 12 måneder dersom selger ikke aksepterer mangelen. Uten rettslige skritt i en slik situasjon vil mangelskravet kunne være foreldet selv om det er reklamert i tide.
Skyldes mangelen utvist grov uaktsomhet fra selger vil reklamasjonsreglene ikke komme til anvendelse. Da er det bare reglene om foreldelse som begrenser kjøperens rett til å fremme mangelskrav.
Dersom det er avgitt garanti for en byggevare vil garantien gjelde foran reklamasjonsreglene om garantien gir kjøper bedre rettigheter enn det som følger av NS 8411. Slik typisk om produsenten i sin markedsføring f.eks. om en taksteinsprodusent reklamerer med at deres produkter har en levetid på 30 år.
9. Kjøperens rett til retting eller prisavslag ved mangler
Kjøperen kan kreve at selgeren foretar retting eller omlevering. Selger har på sin side en absolutt rett til å foreta retting i den grad han har den fornødne erfaring og kompetanse selv om kjøper ikke ønsker retting eller omlevering. Kjøper kan ikke motsette seg retting og i stedet krevet prisavslag om selger har den fornødne erfaring og kompetanse til å rette.
Retting skal skje «innen rimelig tid» og selger skal svare for alle kostnader for inklusive transport- og tilkomstutgifter med noen begrensninger.
Dersom selger ikke vil eller kan foreta retting kan kjøper i stedet kreve prisavslag. Er mangelen vesentlig kan kjøper kreve kjøpet hevet og få sitt vederlag refundert.
10. Kjøperens rett til erstatning ved mangler
Kjøper kan i tillegg til prisavslag kreve erstatning for påførte kostnader for det tap han lider ved forsinkelsen eller mangler med mindre selgeren kan påvise at mangelen skyldes forhold som ikke selger kan lastes for. Slik for eksempel om det en mangel ved produktet som selgeren ikke kunne vite om, importforbud, brann eller lignende.
Kjøper har i tillegg rett til å få erstattet tilkomstutgifter for å kunne utbedre en mangel, men fortsatt begrenset til kjøpesummens størrelse.
Gjelder det skader på kjøpers eiendom er det fortsatt oppad begrenset til kjøpesummen, men kompensasjon for slike skader forutsetter at kjøper kan påvise at skaden skyldes brudd på garanterte egenskaper ved byggevaren eller at det påvises uaktsomhet fra selger. Selger har ikke objektivt ansvar for skader som følge av mangler ved den leverte byggevaren.
Et eventuelt berettiget erstatningskrav kan også fremmes direkte overfor selgerens tidligere salgsledd.
11. Kjøperens rett til å bestille endringer og avbestilling/retur
Kjøper har rett til å bestille endringer for byggevarer som ikke er levert. Tilsvarende kan kjøper kreve avbestilling av ikke levert byggevarer. Kjøper kan ikke kreve retur av leverte varer med mindre det er fremkommer i ordrebekreftelsen.
12. Tvister, mekling og ekspertavgjørelse
Ved uenighet kan hver av partene krev at det skal foretas mekling eller at det skal innhentes en ekspertavgjørelse. Hver av partene kan kreve mekling dersom det foreligger uenighet. Dersom den andre parten motsetter seg mekling, skal saken overføres til ekspertavgjørelse.
Ved mekling vil alt som fremkommer under meklingen være underlagt full taushetsplikt og bevisforbud ved en eventuell seinere behandling for domstolene. Det er viktig for at meklingen skal kunne lykkes.
En ekspertavgjørelse er ikke rettslig bindende mellom partene, men det er grunn til å tro at en ekspertavgjørelse vil tillegges stor vekt om den legges frem for en seinere tvist for domstolene.
Både kostnadene til mekling og ved en ekspertavgjørelse skal belastes partene etter medgått tid og kostnadene skal deles med en ½-part på hver av partene.
Både ved mekling og ved en ekspertuttalelse skal partene søke å bli enige om en mekler eller en ekspert som har den fornødne kompetanse, erfaring og integritet for å gjennomføre oppdraget. I den grad partene ikke enes om en slik representant er det Standard Norge som utpeker en person som skal forestå meklingen/ekspertvurderingen.
Standarden har klare prosedyrer for hvordan både mekling skal gjennomføres og klare prosedyrer for gjennomføring av en ekspertavgjørelse skal foretas. Prosedyrene er lagt opp til en forenklet prosess, men likevel med klare paralleller til hvordan en tvist behandles i rettsapparatet. Ved mekling forutsettes det at partene møtes digitalt eller fysisk, men ved ekspertavgjørelse er det eksperten som avgjør om det skal holdes fysisk møte eller ikke.
Både ved avsluttet mekling skal det lages en protokoll om at meklingen avsluttes uten at den har resultert i en enighet hvor det fremkommer at mekleren anser at videre mekling anses uhensiktsmessig.
Ved en ekspertravgjørelse skal avgjørelsen være skriftlig og inneholde en begrunnet avgjørelse av partenes påstander og innsigelser. Avgjørelsen skal foreligge innen 14 dager fra avsluttet tvistebehandling.
NS 8412. Tilvirkede byggevarer og byggevarer med montering
1 NS 8412;2024. Tilvirkede byggevarer med eller uten montering
NS 8412 avløser NS 8409, men er beregnet benyttet der hvor det produktet skal tilvirkes og eventuelt også monteres på bygg og anlegg. Gjelder det et standard produkt som skal monteres anbefales det å benytte NS 8412 og ikke NS 8411 med mindre det er tale om mindre tilpasninger. Ved mindre endringer kan fortsatt NS 8411 være egnet. Tilsvarende som NS 8411 er ikke NS 8412 egnet for kjøp hvor kjøperen er forbruker.
Mye av det som omtalt om NS 8411 er tilsvarende i NS 8412. Det som er anført for NS 8411 kan derfor være egnet også for NS 8412.
NS 8412 kan være egnet for mindre entrepriser hvor det ellers ville være naturlig å benytte NS 8417 – totalunderentreprise. Typisk leveranse av ventilasjonsanlegg, levering av rørinstallasjoner m.v. hvor det ikke er behov for så formelle rutiner og krav som følger av NS 8417. For prosjekter av en viss størrelse og kompleksitet anses NS 8417 mer egnet.
Også for NS 8412 gjelder denne mellom partene dersom det er avtalt eller at det følger av «—etablert praksis mellom partene» (pkt. 1.1, første ledd).
2 Eiendomsretten til prosjekteringsmateriale
I mangel av annen avtale er det den som har utarbeidet eller fremskaffet prosjekteringsmateriale som har eiendomsretten til dette. Den som ikke har slik eiendomsrett har rett til å bruke prosjekteringsmateriale så langt som det er nødvendig for gjennomføring av kjøpet og så langt det er nødvendig for seinere drift.
Den som har bruksrett, men ikke eiendomsrett har ikke rett til å benytte materiale på andre prosjektert.
3 Varsler og krav
Varsler og krav skal sendes til den som er utpekt til kontaktperson eller til den generelle e-post adresse til parten.
4 Tilbud, aksept og ordrebekreftelse
Som grunnlag for selger tilbud skal kjøper utarbeide et tilbudsgrunnlag enten med detaljbeskrivelse eller funksjonsbeskrivelse eller en kombinasjon av disse.
Selgers tilbud skal reflektere det som følger av forespørselen. Er det avvik fra forespørselen må det fremgå av tilbudet. Med mindre annet fremgår av tilbudet er tilbudet bindende i 30 dager.
Ved en rettidig og uforbeholden aksept endelig avtale å være inngått, jf. kjøpslovens §§ 4, 5 og 6.
Selger er forpliktet til å sende en skriftlig ordrebekreftelse. Eventuelle forbehold som er tatt i tilbudet opphører om de ikke blir gjentatt i ordrebekreftelsen. Det er imidlertid ingen preklusjon ved at det ikke sendes ordrebekreftelse.
Ved uklarheter skal de foretas en objektiv fortolkning av det som er avtalt og uklarheter skal tolkes mot den som har utarbeidet dokumenter (forfatterregelen).
5 Levering, fristforlengelse og overtagelse
Har partene henvist til INCOTERMS leveringsbetingelser er det disse som kommer til anvendelse.
Ved levering av tilvirket produkt som ikke skal monteres skal levering anses å ha skjedd ved levering på oppgitt leveringssted. Levering anses foretatt når produktet er fremkommet. Kjøper har ansvar for nødvendig atkomst, nødvendig tilrettelegging og lossing. Kjøper skal ha en representant til stede til mottakskontroll og det er kjøper som har ansvar for lossingen med mindre annet er avtalt.
Ved mottak av tilvirkede varer som ikke skal monteres skal det foreligge en følgeseddel som skal gjøres tilgjengelig for kjøper. Eventuelle skader eller avvik skal anføres på følgeseddelen. Ved mangel eller transportskade som kan avdekkes ved en enkel kontroll foreligger det en absolutt reklamasjonsfrist på 14 dager.
I tillegg til følgeseddel skal det foreligge fremlegges pålagt produktinformasjon, monterings-anvisning og eventuelt FDV-dokumentasjon m.v.
For tilvirkede varer som skal monteres anses levering foretatt når det er holdt en overtagelsesforretning. Ved overtagelse skal det foreligge dokumentasjon på testing og innregulering. Manglende dokumentasjon kan medføre at kjøper kan nekte overtagelse dersom manglende dokumentasjon er vesentlig betydning for å vurdere om leveransen har mangler.
Det skal gjennomføres en overtagelse med innkalling på tilsvarende måte som ved NS 8407/-17 og det skal utarbeides en overtagelsesprotokoll m.v. Selv om partene plikter å holde en overtagelsesforretning regulerer ikke NS 8412 konsekvensen av at partene unnlater å holde slik overtagelsesforretning.
6 Fakturering og betaling
Dersom det gjelder tilvirking uten montering kan selgeren fakturere 1/3 av kontraktssummen ved oppstart produksjon forutsatt at det stilles tilsvarende bankgaranti. Fakturaen skal ha 14 dagers forfall. Rest kjøpesum kan faktureres ved etter overtagelse med 28 dagers forfall. I praksis innebærer bestemmelsen om forskuddsfakturering at mange vil finne det lite praktisk å fakturere før etter levering.
Dersom det er utførelse som inkluderer montering kan selgeren fakturerer 1/3 ved oppstart produksjon mot bankgaranti. Dernest 1/3 ved levering, men uten krav om bankgaranti. I praksis vil mange da vente til levering og da kunne fakturere 2/3 av kjøpesummen uten bankgaranti med 14 dagers forfall. Rest kjøpesum faktureres etter overtagelse med 28. dagers forfall.
7 Forsinkelse, dagmulkt og erstatning
Ved forsinkelse kan kjøper kreve erstatning for det tap kjøperen lider etter samme regler som følger av kjøpslovens § 27, men indirekte tap kan bare kreves erstattet dersom det foreligger uaktsomhet fra selger etter samme regler som for kjøpslovens § 67.
Eventuell erstatning eller dagmulkt for forsinkelse er imidlertid begrenset oppad til kjøpesummens størrelse. Denne begrensningen gjelder imidlertid ikke om forsinkelsen skyldes utvist grov uaktsomhet fra selger.
Partene kan avtale at det skal betales dagmulkt i stedet for erstatning ved forsinkelse, men da må det avtales både dagmulktens størrelse, løpetid og eventuell angi begrensingen på størrelse på den samlede dagmulkten. Standarden kan forstås slik at begrensningen oppad til kjøpesummens størrelse (NS 8412 pkt. 15.2) ikke kommer til anvendelse ved avtalt dagmulkt om maksimal dagmulkt ikke er angitt.
8 Forsikring
Selger er forpliktet til å tegne forsikring i samsvar med reglene om forsikring i NS 8405 pkt. 10.2.
9 Avtaler om fremdrift – monteringsplan
Selger skal sørge for at det utarbeides en monteringsplan i samråd med kjøper. Her skal det fremgå hvilken medvirkning som monteringen forutsettes fra kjøper.
En monteringsplan vil ikke være dagmulktsbelagt med mindre slik dagmulkt er avtalt. Er det ellers ikke avtalt en konkret leveringstid/overtagelse skal levering foretas med en rimelig fremdrift.
10 Endringer/tillegg. Endringsordre, irregulær endringsordre
Retten til å kreve endringer eller tillegg er langt på vei de samme som gjelder ved NS 8405 og NS 8407.
Selgeren har plikt til å gjennomføre en endring eller et tillegg, men må varsle på tilsvarende måte som for entreprisekontraktene. En endringsordre kreves ikke varslet, men konsekvensen i leveringstid eller pris må varsles tilsvarende som for irregulær endringsordre.
Krever selgeren fristforlengelse må det varsles særskilt for fristforlengelse. Det skal varsles både at endringen medfører utsatt levering og det må varsles konsekvensen i tid når selger kan beregne utsettelsens lengde. Selger kan miste retten til å kreve utsatt levering om han ikke varsler om at endringen har konsekvens for levringen «uten ugrunnet opphold».
Først når selger har tallfestet utsettelsens lengde utløses kjøperens svarplikt. Har kjøperen ikke protestert på den nye leveringstiden «uten ugrunnet opphold» vil kjøperens rett til å protestere på utsettelsens lengde kunne kreves prekludert/tapt.
Kreves det endring i vederlag må det først varsles at selgeren krever tillegg i prisen. Dersom det ikke fremmes et krav om tillegg i prisen «uten ugrunnet opphold» kan retten til slikt tillegg kreves avvist. I den grad selger ikke «uten ugrunnet opphold» protesterer på at han ikke anser endringen som et avvik fra kontrakten skal det legges til grunn at kjøper aksepterer varselet som en endring av avtalen. Seinere protester på at dette er et avvik kan da kreves prekludert/avvises som for seint fremsatt. For tillegg har med andre ord kjøperen svarplikt selv om størrelsen på tillegget ennå ikke er avklart. Det i motsetning til ved krav om fristforlengelse hvor kjøper først har svarplikt når forsinkelsens lenge er spesifisert.
Straks selger har fått beregnet det tillegg som kreves på grunn av en endring endringen, skal selger meddele priskonsekvensen til kjøper. Dersom selger bare har varslet at det vil kreves et tillegg, men ikke sender et oppdatert varsel som også angir størrelse på tillegget som kreves, vil selger fortsatt ha krav på tillegg. Da har imidlertid selger bare krav på så mye som selger «måtte forstå» at endringen ville medføre.
Lar kjøper være å protestere på tilleggskravets størrelse «uten ugrunnet opphold», har kjøper også akseptert tilleggets størrelse. En forsinket protest på kravets størrelse kan selger kreve avvist som for seint fremmet. Da skal det fremmede kravet selgeren har presentert legges til grunn.
11 Mangler
Retten til å kreve endringer eller tillegg er langt på vei de samme som gjelder ved NS 8405 og NS 8407. Det skal foretas en overtagelse hvor alle visbare feil, mangler og gjenstående skal fremstå og visbare feil og mangler som ikke fremkommer av overtagelsen skal anses som godkjent.
Ved overtagelsen skal det leverte oppfylle de krav som følger av avtalen og ellers de opplysninger som er gitt om produktet i markedsføringen. De skal oppfylle alminnelige krav som kan stilles til produktet og må være egnet til kjøpers formål om slikt formål er oppgitt. Det er kjøper som har ansvaret for at kjøpers spesielle funksjonskrav er fremkommet for selger eller om det er spesielle krav som stilles til produktet.
Har selger avgitt garanti har selger objektivt ansvar i den grad han ikke kan påvise at den garanterte egenskap ikke blir oppfylt som følge av kjøpers forhold. Har selger henvist til produsentens garanti vil produsenten kan krev fremmes også direkte overfor produsenten.
12 Reklamasjoner
Reklamasjoner må fremsettes seinest 14 dager etter mottakskontroll i den grad det ikke skal holdes overtagelsesforretning. Holdes det overtagelsesforretning kan reklamasjoner som var oppdaget eller burde vært oppdaget ved overtagelsen fremmes inntil en uke etter at overtagelsesforretningen bli holdt. At det kan fremmes reklamasjoner etter avholdt overtagelsesforretning er et avvik fra det som gjelder for andre entreprisekontrakter i Norsk Standard.
Etter levring eller overtagelse kan det reklamere i inntil 5 år fra en mangel ble oppdaget eller kunne blitt oppdaget. I tillegg til at reklamasjonen må være fremmet innen reklamasjonsperioden på 5 år, må den også være reklamert til selger «innen rimelig tid» fra den ble oppdaget eller burde blitt oppdaget. Det kan legges til grunn at en reklamasjon som er fremmet overfor selger seinere enn to måneder etter den ble oppdaget kan kreves avvist som for seint fremmet selv om den er reklamert innen reklamasjonen på 5 år.
En reklamasjon som er fremmet mer enn to år etter levering/overtagelse må følges opp med en forliksklage senest innen 12 måneder dersom selger ikke aksepterer reklamasjonen. I motsatt fall vil reklamasjonen være tapt som foreldet.
13 Selger rett og plikt til retting. Prisavslag
Selge har rett og plikt til å foreta retting av en mangel. Selger må kunne godtgjøre at han har kapasitet og kompetanse til å utføre rettingen.
Dersom selger aksepterer utbedring uten at kjøper vil tillate slik utbedring, har kjøper verken krav på prisavslag eller erstatning. Det er bare dersom selgeren ikke vil foreta utbedring av kjøper kan kreve prisavslag eller erstatning.
Ved utbedring har selger ansvar for alle nødvendige kostnader ved utbedringen. Herunder tilkomstutgifter og andre kostnader kjøper har oppad begrenset til kjøpesummens størrelse.
14 Kjøpers rett til erstatning for mangler
Selger har ikke ansvar for det tap kjøperen måtte bli påført som følge av en mangel med mindre mangelen skyldes brudd på en garantert egenskap ved produktet eller at mangelen skyldes utvist uaktsomhet fra selger. Samtidig er et mulig erstatningsansvar oppad begrenset til kontraktsummen på samme måte som ved krav om erstatning ved forsinkelse.
Et mulig erstatningsansvar kan også fremmes direkte overfor selgers leverandører.
15 Tvister, mekling og ekspertavgjørelse
Ved uenighet kan hver av partene krev at det skal foretas mekling eller at det skal innhentes en ekspertavgjørelse.
Hver av partene kan kreve mekling dersom det foreligge uenighet. Dersom den andre parten motsetter seg mekling, skal saken overføres til ekspertavgjørelse.
Ved mekling vil alt som fremkommer under meklingen være underlagt full taushetsplikt og bevisforbud ved en senere behandling for domstolene. Det er viktig for at forhandlingene skal kunne bli reelle.
En ekspertavgjørelse er ikke rettslig bindende mellom partene, men det er grunn til å tro at en ekspertavgjørelse vil tillegges stor vekt om den legges frem for en seinere tvist for domstolene.
Både kostnadene til mekling og ved en ekspertavgjørelse skal belastes partene etter medgått tid og kostnadene skal deles med en ½-part på hver av partene uten hensyn til resultat.
Både ved mekling og ved en ekspertuttalelse skal partene søke å bli enige om en mekler eller en ekspert som har den fornødne kompetanse, erfaring og integritet for å gjennomføre oppdraget. I den grad partene ikke enes om en slik representant er det Standard Norge som utpeker en person som skal forestå meklingen/ekspertvurderingen.
Standarden har klare prosedyrer for hvordan både mekling skal gjennomføres og klare prosedyrer for gjennomføring av en ekspertavgjørelse skal foretas. Prosedyrene er lagt opp til en forenklet prosess, men likevel med klare paralleller til hvordan en tvist behandles i rettsapparatet. Ved mekling forutsettes det at partene møtes digitalt eller fysisk, men ved ekspertavgjørelse er det eksperten som avgjør om det skal holdes fysisk møte eller ikke.
Både ved avsluttet mekling skal det lages en protokoll om at meklingen avsluttes uten at den har resultert i en enighet hvor det fremkommer at mekleren anser at videre mekling anses uhensiktsmessig.
Ved en ekspertravgjørelse skal avgjørelsen være skriftlig og inneholde en begrunnet avgjørelse av partenes påstander og innsigelser. Avgjørelsen skal foreligge innen 14 dager fra avsluttet tvistebehandling.