/
/
Praktiske kurs i NS-kontrakter for prosjektledere
25.11.2024

Praktiske kurs i NS-kontrakter for prosjektledere

Av Helge A. Tryti

Vi holder praktiske kurs for prosjektledere. Kursene er like relevante for de som jobber praktisk på prosjektet til de som har overordnet ansvar for korrekt gjennomføring den enkelte entreprisekontrakt. Administrative leder skal også kunne kontrollere at prosedyrene i prosjektet følges.

Kursene er relevante for entreprenører, konsulenter og oppdragsgiver. Det presenteres hjelpedokumenter og maler for praktisk bruk i det enkelte prosjekt.

Innholdsfortegnelse

Prosedyrer for varsling av tillegg og endringer i NS-kontrakter

Nedlasting av skjemaer for varslinger med egen logo og bruk av skjemaene

Tirsdag 21. januar 2025 kl. 10.00 12.00;

  • Presentasjon av skjemaer for varsling av alle avvik fra kontraktsforutsetningene
    • Kursdeltagerne vises hvordan de selv kan laste ned skjema og selv supplere med enge logo
    • Skjemaene kan brukes som huskelister på hva som må meldes eller kan legges inn som maler som skal benyttes
  • Beskrivelse av hva som skal varsles, hvordan det skal varsles og hvordan å respondere når varslene avvises
    • Presentere klare rutiner for å «kontre» på for sein varsel/for sein protest
  • Skjema for oversikt over meldte avvik fra kontrakten, hva som er akseptert og hva som er avvist

Kurset vil bli holdes både fysisk og digital og koster kr. 3.200/2.800

Påmelding på www.proffentreprise.no 

 

Kvalitetssikring av NS 8407/17-kontrakter

Prosedyre og mal for kvalitetssikring og kontroll på gjennomføring av totalentreprise

Torsdag 30. januar 2025 kl. 10.00 – 14.00.

System for kvalitetssikring og kontroll på gjennomføring av totalentreprise

Det er store krav til formaliteter og rutiner i totalentreprisekontrakter. Vi vil derfor presentere en sjekkliste som kan benyttes som en «huskeliste» for prosjektlederen eller den kan legges inn som en fast del av entreprenørens K/S-system for korrekt gjennomføring av kontrakten. Formelle feil kan lett bli en kostbar erfaring for både oppdragsgiver og utførende entreprenør.

  • Kontrolloppgaver «Før fysisk oppstart»
    • Huskeliste for et godt oppstartmøte
    • Kontroll på forsikringer, garantier m.v.
  • Prosedyrer for «Gjennomføring av oppdraget»
    • Beskrivelse av tydelige rutiner for varslinger, svar på varsler og «kontringer» når varsel er fremmet for seint eller at innsigelse er mottatt for seint
    • Oversikt over endringer og hva som er godkjent og ikke akseptert
    • Fakturering av tillegg og endringer – godkjente eller ikke godkjente
    • Lønns- og prisstigning (LPS) i prosjektet og prisstigning på grunn av forsinkelse
    • Beskrivelse og rutiner for regningsarbeider hvor det ikke er avtalt fastpris
  • «Avslutning og sluttoppgjør»
    • Innregulering, opplæring, FDV m.m. før overtagelse
    • Innkalling til overtagelse/registreringsforretning
    • Protokoll fra overtagelse/registreringsforretning
    • Sluttoppstilling med sluttfaktura
    • Håndtering av innsigelser til sluttoppgjøret.
    • Opprettelse av et sluttoppgjørsskjema for oversikt over krav, motkrav og likviditet
    • Entreprenørens frist til å ta ut forliksklage 8- måneder etter overtagelse
  • «Reklamasjonsperioden»
    • Frist for utbedringer
    • Nye forhold etter overtagelse – plikten til å reklamere forløpende
    • Entreprens rett til å utbedre reklamasjoner samle i forbindelse med ett-års befaringen
    • Relativ reklamasjonsfrist på en måned og absolutt reklamasjonsfrist på 5 år

Sjekklisten er beregnet for å følge prosjektet og suksessivt kvitteres ut med initialer og dato for hvert punkt. Til sjekklisten finnes det også en link med kommentarer til hvert punkt for de som vil ha mer bakgrunn for det aktuelle punkt. Sjekklisten vil bli gjort tilgjengelig på kurset.

Sjekklisten skal være prosjektlederens huskeliste, men skal også gjøre den administrative leder i stand til å følge med på at prosedyrene følges også i praksis.

Kurset vil gjennomføres både fysisk og digitalt og koster kr. 4.500/3.800.

Påmelding på www.proffentreprise.no

 

NS-kontrakter i praksis

Gjennomgang av den kunnskap og rutiner for entreprisekontrakter

Onsdag 12. februar 2025 kl. 09.00 – 16.00

Det er fundamentalt for enhver virksomhet at det på alle nivåer foreligger god nok kunnskap og at det foreligger hjelpedokumenter og skjemaer for sikker gjennomføring av entreprisekontrakter. Erfarne prosjektledere har over tid innarbeidet uvaner som tidligere gikk greit og de mindre erfarne i prosjektet må få kontraktenes prinsipper og prosedyrer inn i sin hverdag.

Vi har får gode tilbakemeldinger på kurset fordi det både tar for seg de praktisk viktige elementene i de ulike entreprisekontraktene, men også at de kompletteres med praktiske eksempler som mange vil kjenne seg igjen på.

  • Grunnleggende prinsipper for inngåelse av avtaler.
    • Tilbud & aksept
    • Begreper og sentrale prinsipper
  • Konsulentavtalene (NS 8401 og NS 8402)
    • Betydningen av fastpris/budsjettpris
    • Fremdriftsplan
    • Beskrivelse av oppdraget
  • De ulike NS-kontrakter og forskjellen på disse
    • NS 8405/15
    • NS 8406/-16
    • NS 8407/17
    • NS 8411 og NS 8412
  • Prosedyrer for de enkelte kontrakter før fysisk oppstart
  • Rutiner og maler for bruk under prosjektets gjennomføring
    • Skjemaer og rutiner for bruk av skjemaer
  • Rutiner ved avslutning av prosjektet og overtagelse
  • Sluttoppgjør og skjema for sluttoppgjør
    • Frister som gjelder i sluttoppgjøret
  • Reklamasjonsperioden og håndtering av omtvistede reklamasjoner

Kurset vil gjennomføres både fysisk og digitalt og koster kr. 6.400/5.800.

Påmelding på www.proffentreprise.no.